Een Koningsfanfare voor Willem Alexander

“Wie is Willem Alexander?” vraagt Samama zich af. De componist kwam in zijn voormalige functie als artistiek directeur van het Residentie Orkest vaak in contact met Koningin Beatrix en Prins Claus: echte klassieke muziekliefhebbers. Voor Prinsjesdag schreef Samama eens een fanfare, die klonk tussen de troonrede en het moment dat Beatrix in de Gouden Koets weer vertrok. Ook componeerde hij voor de herdenking door de Staten Generaal in de Ridderzaal de Rouwmuziek bij het overlijden van Prins Claus. “Maar koning Willem Alexander, die ken ik niet zo goed,” bekent Samama. “Wel heb ik de sterke indruk dat hij houdt van juichen en springen. Dus moest het op Koningsdag geen al te serieuze fanfare worden. Ik mik in plaats daarvan op een hardrocksound, zij het zonder gitaren.”

Het werk opent contemplatief, waarna een traditionele fanfare ingezet lijkt te worden. Maar die passage sterft al snel weer uit. Wat volgt is swingende muziek in 7/8e maat, waarbij de tegenaccenten worden benadrukt. “Ik wil zo graag de aandacht vestigen op het levendige, bruisende karakter van de Koning,” licht Samama toe. “Prinses Beatrix hield van groot decorum, koning Willem Alexander stond in een oranje jasje te juichen in Sotsji.” Samama: “Ik hoop dat het een lekker koperstuk is geworden, niet al te tam, en dat de Koning de opname te zijner tijd zal waarderen.” (Floris Don, foto Koos Breukel)

Leden van het Radio Filharmonisch Orkest brengen Leo Samama’s Koningsfanfare ter gelegenheid van de eerste Koningsdag in het Concertgebouw Amsterdam in première.

De partituur bestelt u hier.

Leo Samama © 2017 All Rights Reserved

Designed by WPSHOWER

Powered by WordPress